Thuisonderwijs. Hoe pak je dat nu aan? In Nederland hebben we al de meeste boeken verzameld, veel boeken komen van de Brekeldschool uit Rijssen, hartelijk dank nog daarvoor! Met deze boeken en methodes zijn de kinderen bekend.
De laatste week in Nederland en de eerste in week in Madagaskar hebben we geen les gegeven . De hoofden van de kinderen waren al vol met het vertrek en alle gevoelens die daarbij horen en ook komen.
Dan is het eindelijk zo ver. De start met het thuisonderwijs. De boeken zijn gesorteerd in de kast. Elk kind heeft zijn eigen plankje.
Elisah heeft een mandje met spulletjes. Ze heeft zoveel zin in school. Het liefst wil ze leren lezen, deze week heeft ze elke keer het kerstboekje van de kerk voor haar neus,jammer genoeg voor haar hebben we nu nog geen tijd om haar te leren lezen. Het leren lezen vergt veel tijd en begeleiding en we hebben nog andere kinderen die extra aandacht nodig hebben bij de start.
Het is net iets anders dan op school, want op school moet je altijd goed opletten anders heb je helaas pech, maar als je thuis les krijgt dan denk je als het moeilijk is, ik vraag mama wel even en ze komt je helpen, veel mensen zullen dit herkennen van de coronaperiode toen de kinderen niet naar school mochten.
We krijgen volgende maand gelukkig hulp in huis, want dan komt Laure (aupair) en dan hebben we hopelijk meer tijd om Elisah te leren lezen.
We beginnen de dag rustig en ziet er grotendeels zo uit ,
7.30 ontbijt en dagboek lezen en zingen met elkaar.
8:30 bijbelverhaal in het Engels.
Roliena verteld uit de Bijbel of lees het voor, daarna mogen Ezra, Jefta en Rebecca ook een gedeelte lezen in het Engels.
Rebecca kan echt al Engels lezen.
9.00 tot 9:45 rekenen.
9.45 tot 10:00 voorlezen.
10:00 tot 10:45 pauze en buiten sporten. (Basketbal, overvangen, voetballen)
10:45 tot 11:00 stil lezen, spelling en taal.
Als de kinderen zelfstandig aan het werken zijn, leest Roliena Elisah voor. Elisha houd ook van eigen werkjes maken kijk maar naar de foto.
Vandaag heef ze schrijf oefeningen gedaan, geverfd en een vliegtuig uitgeknipt. We werken de komende weken met Elisah over het vliegveld.
Kleuteridee heeft leuke ideeën op haar site. Het is erg leuk om haar zo te zien genieten. Ze vind het helemaal niet leuk als het werkje af is, daarom hebben we voor haar een account aangemaakt bij squala. Zo kan ze extra oefenen.
Verder hebben de kinderen een eigen weektaak waar opdrachten opstaan, bijvoorbeeld Jefta mag extra Engelse schrijf oefeningen maken, Ezra leert om zijn huiswerk in zijn agenda te schrijven en een planning te maken.
Voor Seth is het een compleet ander verhaal. We zijn nog aan het puzzelen wat voor hem het beste werkt.
We zijn gestart met 4 vakken. Gisteren hadden we een hele slechte internet verbinding en viel de stroom elke keer uit daarom was het geen leuk begin voor hem, omdat we de vakken met een online licentie maken.
Nu hebben we afgesproken met hem,
dat hij ze in het boek mag maken als online niet werkt.
Wanneer hij extra hulp nodig heeft, of oefen opdrachten/toetsen wil maken om zijn niveau te testen kan hij dat online doen op studygo.
We gaan kijken of deze manier voor hem werkt
Hij vind het nog lastig om zijn draai te vinden, maar na vandaag heeft hij weer wat meer vertrouwen in zichzelf en zijn werk gekregen.
Groeten Familie Strokap uit Madagaskar,
We willen u ook bedanken voor u financiële bijdragen, maar er is nog veel geld nodig voor ons werk hier!
We hebben nu ook instagram, elke dag proberen we een foto te posten !
ahhh daddy